GR / EN
HF_ImagesOfTheWorld_Still3
  • Προβολή
  • Φωτογραφίες
  • Tags
  • Πρόγραμμα

Εικόνες του κόσμου και η εγγραφή του πολέμου

Home  /  Αφιέρωμα Χαρούν Φαρόκι: Ενάντια σε τί; Ενάντια σε ποιόν;  /  Εικόνες του κόσμου και η εγγραφή του πολέμου

Bilder der Welt und Inschrift des Krieges / Εικόνες του κόσμου και η εγγραφή του πολέμου

Δυτική Γερμανία, 1988, 16mm

Το σημείο φυγής των Εικόνων του κόσμου είναι η εννοιολογική εικόνα του «τυφλού σημείου» των αξιολογητών του εναέριου κινηματογραφικού υλικού της βιομηχανικής εγκατάστασης IG Farben που ελήφθη από τους Αμερικανούς το 1944. Τα σχόλια και οι σημειώσεις στις φωτογραφίες επιβεβαιώνουν πως θα περνούσαν δεκαετίες προτού η CIA παρατηρήσει εκείνο που οι Σύμμαχοι δεν ήθελαν να δουν: ότι το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς απεικονίζεται δίπλα στον βιομηχανικό στόχο βομβαρδισμών. (Σ’ ένα σημείο, κατά τη διάρκεια της μετέπειτα έρευνας, η εικόνα μιας πειραματικής πισίνας δημιουργίας κυμάτων –ήδη ορατής στην αρχή της ταινίας– εμφανίζεται στιγμιαία στην οθόνη, παραπέμποντας εμφανώς στο «δέσιμο» του βλέμματος: διότι το βλέμμα και οι σκέψεις ενός ατόμου δεν είναι ελεύθερα όταν οι μηχανές, στη διαμάχη με την επιστήμη και τον στρατό, υπαγορεύουν τι πρέπει να διερευνηθεί). Ο Φαρόκι επισημαίνει έτσι την ουσία της βίας των μέσων μαζικής ενημέρωσης, μια «τρομοκρατική αισθητική» (Πόλ Βιριλιό) οπτικής διέγερσης, η οποία σήμερα εμφανίζεται σε πίνακες ελέγχου, καθώς και στην τηλεόραση, με σκοπό να μετατρέψει τον παρατηρητή είτε σε συνεργό είτε σε πιθανό θύμα, όπως συμβαίνει σε καιρό πολέμου.
Κρίστα Μπλύμλινγκερ

*Οι ταινίες Ανάπαυλα και Εικόνες του κόσμου και η εγγραφή του πολέμου προβάλλονται μαζί με ενιαίο εισιτήριο €5.


Όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. To 7o Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας διοργανώνεται από τη Ταινιοθήκη της Ελλάδος με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης & εντάσσεται στο ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2007-2013.