GR / EN

Έκθεση Χαρούν Φαρόκι

Home  /  Παραλληλες εκδηλώσεις  /  Έκθεση Χαρούν Φαρόκι

Η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Ινστιτούτο Goethe, φιλοξενεί στον εκθεσιακό της χώρο “Νίκος Κεσσανλής”, την έκθεση επτά βιντεοεγκαταστάσεων του Harun Farocki (από το 1995 έως σήμερα) με τίτλο “Ενάντια σε τί; Ενάντια σε ποιόν;”

Η έκθεση εγκαινιάστηκε Τρίτη 29/10/2013  με παρουσία του καλλιτέχνη Harun Farocki και της Antje Ehmann, επιμελήτριας της έκθεσης και συνεργάτιδάς του, και θα διαρκέσει μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου 2013.

Εκθεσιακός χώρος “Νίκος Κεσσανλής”: ΑΣΚΤ, Πειραιώς 256, 182 35 Αγ. Ιωάννης Ρέντης. Τηλ.: 210 4801315, 3817643.

Οι βιντεοεγκαταστάσεις του αφιερώματος στο Χαρούν Φαρόκι στην ΑΣΚΤ

 

1. Σοβαρά παιχνίδια Ι: Ο Ουότσον χτυπήθηκε / Serious Games I: Watson Is Down

Σκηνοθεσία/Direction: Harun Farocki

Φωτογραφία/Cinematography: Ingo Kratisch

Παραγωγή/Production/: Harun Farocki Filmproduktion, Berlin

www.farocki-film.de

 

2010, 2 βίντεο/2 videos, Έγχρ./Color, με ήχο, 8’ (λούπα/loop)

 

Το φθινόπωρο του 2009 κινηματογραφήσαμε μια άσκηση στη βάση Πεζοναυτών 29 Palms στην Καλιφόρνια. Τέσσερις πεζοναύτες στην τάξη «παίζουν» το πλήρωμα ενός τανκ. Οδηγούν τα οχήματά τους μέσω λάπτοπ που έχουν μπροστά τους και παρακολουθούν τους άλλους της μονάδας τους να διασχίζουν ένα τοπίο ψηφιακής animation. Ο εκπαιδευτής τοποθετεί εκρηκτικά και αντάρτες στην περιοχή. Ένας ελεύθερος σκοπευτής σκοτώνει τον πυροβολητή του τανκ, κι εμείς το καταγράφουμε με την κάμερα. Όταν το τανκ περνάει πάνω από το χωράφι, σηκώνει πίσω του σκόνη. Ακόμη και με τόση προσοχή στη λεπτομέρεια, ο θάνατος σε ηλεκτρονικό παιχνίδι είναι άλλο από τον αληθινό. (Χαρούν Φαρόκι)

 

2. Σοβαρά παιχνίδια IΙ: Τρεις νεκροί / Serious Games II: Three Dead

Σκηνοθεσία/Direction: Harun Farocki

Φωτογραφία/Cinematography: Ingo Kratisch

Παραγωγή/Production/: Harun Farocki Filmproduktion, Berlin

www.farocki-film.de

 

2010, Βίντεο/Video, Έγχρ./Color, με ήχο, 8’ (λούπα/loop)

 

 

Και πάλι στη βάση in 29 Palms, ξεκινήσαμε μια άσκηση με 300 περίπου κομπάρσους που υποδύονταν τους Αφγανούς και τους Ιρακινούς. Μερικές δεκάδες πεζοναύτες είχαν βάρδια και βγήκαν περιπολία. Η πόλη όπου έγινε η άσκηση ήταν σε μικρό ύψωμα στην έρημο και τα κτίριά της φτιαγμένα από κοντέινερ. Φαινόταν λες και κατασκευάσαμε την πραγματικότητα με βάση κάποιο computer animation. (Χαρούν Φαρόκι)

 

3. Σοβαρά παιχνίδια ΙΙΙ: Εμβύθιση / Serious Games III: Immersion

 

Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-Screenplay: Harun Farocki

Έρευνα/Research: Matthias Rajmann

Φωτογραφία/Cinematography: Ingo Kratisch

Παραγωγή/Production/: Harun Farocki Filmproduktion, Berlin

www.farocki-film.de

 

2010, 2 βίντεο/2 videos, Έγχρ./Color, με ήχο, 20’ (σε λούπα/loop)

 

 

Ο Φαρόκι επισκέφτηκε το Institute for Creative Technologies, ερευνητικό κέντρο που ασχολείται με την εικονική πραγματικότητα και τις προσομοιώσεις μέσω υπολογιστή. Ένα από τα πρότζεκτ του αφορά την εξεύρεση θεραπείας για βετεράνους του πολέμου που πάσχουν από μετατραυματικό στρες. Η χρήση της εικονικής πραγματικότητας και των εικονικών παιχνιδιών στην επιστράτευση, εκπαίδευση, και τώρα επίσης στη θεραπεία των στρατιωτών είναι κάτι που ενδιαφέρει τον Φαρόκι, ο οποίος διερευνά τη σχέση μεταξύ εικονικής πραγματικότητας και στρατού – το πώς τα σενάρια των ηλεκτρονικών παιχνιδιών χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση των Αμερικανών στρατιωτών πριν μετατεθούν στις εμπόλεμες ζώνες, αλλά και στην φροντίδα των στρατιωτών που πάσχουν από ψυχολογικά προβλήματα όταν επιστρέφουν.

 

4. Σοβαρά παιχνίδια IV: Ήλιος δίχως σκιά / Serious Games IV: A Sun Without Shadow

Σκηνοθεσία/Direction: Harun Farocki

Φωτογραφία/Cinematography: Ingo Kratisch

Παραγωγή/Production/: Harun Farocki Filmproduktion, Berlin

www.farocki-film.de

 

2010, 2 βίντεο/2 videos, Έγχρ./Color, με ήχο, 8’ (λούπα/loop)

 

Το κεφάλαιο αυτό πραγματεύεται το γεγονός ότι οι εικόνες με τις οποίες γίνεται η προετοιμασία για πόλεμο μοιάζουν πάρα πολύ με αυτές μέσω των οποίων αξιολογείται ο πόλεμος μετέπειτα. Υπάρχει όμως μία διαφορά: Το πρόγραμμα που καταγράφει τις τραυματικές εμπειρίες είναι κάπως φθηνότερο. Τίποτα και κανείς δεν ρίχνει σκιά εδώ. (Χαρούν Φαρόκι)

 

5. Νόμιζα πως έβλεπα κατάδικους / Ich glaubte Gefangene zu sehen / I Thought I Was Seeing Convicts

 

Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction/Script: Harun Farocki

Έρευνα-Φωτογραφία/Research-Cinematography: Cathy Lee Crane Παραγωγή/Production: Harun Farocki Filmproduktion, Berlin (www.farocki-film.de), Generali Foundation, Wien.

 

2000, BetaSP, Έγχρ./Color, 23’

 

Εικόνες από τη φυλακή υψίστης ασφαλείας στο Κορκοράν της Καλιφόρνιας. Το κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης δείχνει ένα τσιμεντένιο προαύλιο όπου οι κρατούμενοι, φορώντας μόνο σορτς, μπορούν να περνούν μισή ώρα κάθε μέρα. Ένας κατάδικος επιτίθεται σ’ έναν άλλον και τότε όσοι δεν εμπλέκονται ξαπλώνουν στο έδαφος με τα χέρια πάνω απ’ τα κεφάλια. Ξέρουν τι θα συμβεί τώρα: ο φύλακας θα τους προειδοποιήσει και μετά θα πυροβολήσει με λαστιχένιες σφαίρες. Αν οι κατάδικοι δεν σταματήσουν αμέσως, θα πυροβολήσει στ’ αλήθεια. Οι εικόνες είναι χωρίς ήχο, ο καπνός που αφήνει πίσω του το όπλο πλανάται στην εικόνα. Η κάμερα και το όπλο βρίσκονται δίπλα-δίπλα. Το οπτικό πεδίο και το σκόπευτρο του όπλου συμπίπτουν… (Χαρούν Φαρόκι)

 

6. Εργάτες αποχωρούν από το εργοστάσιο σε έντεκα δεκαετίες / Arbeiter verlassen die Fabrik in elf Jahrzehnten / Workers Leaving

the Factory in Eleven Decades

Βίντεο-εγκατάσταση για 12 οθόνες για την έκθεση Κινηματογράφος όπως ποτέ άλλοτε. Ιδέα και υλοποίηση: Harun Farocki συνεργάτης Jan Ralske

A video installation for 12 monitors, produced for the exhibition Cinema like never before. Idea & realization: Harun Farocki Collaborator: Jan Ralske

 

2006, Βίντεο/Video, Α-Μ-Έγχρ./Β&W-Color, με ήχο / sound 36’ (λούπα/loop)

 

Η εγκατάσταση, η οποία περιλαμβάνει σκηνές από όλο το εύρος της ιστορίας του κινηματογράφου που απεικονίζουν εργάτες να αποχωρούν από το εργοστάσιο, προβάλλεται σε δώδεκα οθόνες ταυτόχρονα. Στη Σύγκρουση εραστών (1952) του Φριτς Λανγκ, βλέπουμε τη Μέριλυν Μονρόε στη γραμμή παραγωγής, να βγαίνει από το εργοστάσιο, και να μιλάει γι’ αυτό. Αλλά τα εργοστάσια και οι σταρ του σινεμά δεν πάνε μαζί. Μια σταρ του σινεμά που δουλεύει σε εργοστάσιο θυμίζει παραμύθι, όπου η πριγκήπισσα πρέπει να μοχθήσει πριν βρει τον αληθινό της προορισμό. Τα εργοστάσια –όπως και το όλο θέμα της εργασίας– είναι στο περιθώριο της ιστορίας του κινηματογράφου. (Χαρούν Φαρόκι, 2006)

 

7. Schnittstelle / Section /Interface / Διεπaφή

Σκηνοθέτης-σεναριογράφος-σχόλιο/Director-Scriptwriter-Commentary: Harun Farocki / Φωτογραφία/Cinematographer: Ingo Kratisch

1995, Video – BetaSP, Έγχρ./Color, 23’

 

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Lille παρήγγειλε στον Χαρούν Φαρόκι να δημιουργήσει ένα βίντεο «για τη δουλειά του». Εκείνος δημιούργησε μια εγκατάσταση για δύο οθόνες που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της έκθεσης «Ο κόσμος της φωτογραφίας» το 1995. Το φιλμ Schnittstelle προέκυψε από εκείνη την εγκατάσταση. Αντανακλώντας τη δουλειά του Φαρόκι ως ντοκιμαντερίστα, εξετάζει το ερώτημα του τι σημαίνει να δουλεύει κανείς με υπάρχουσες εικόνες αντί να δημιουργεί δικές του, νέες. Ο τίτλος παίζει με τη διττή έννοια του «Schnitt», αναφερόμενος και στο χώρο εργασίας του Φαρόκι –τη μονταζιέρα–, αλλά και στη «διεπαφή ανθρώπου-μηχανής», όπου ένας άνθρωπος χειρίζεται έναν υπολογιστή χρησιμοποιώντας πληκτρολόγιο και ποντίκι. (3sat, Σεπτέμβριος 1995)

 

Φωτογραφίες εγκαινίων της έκθεσης:

 

014_HarunFarocki_exhibition_epatsialos_web 005_HarunFarocki_exhibition_epatsialos_web askt_emma Workers_leaving-factory_emma _DSC0742 copy

Όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. To 7o Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας διοργανώνεται από τη Ταινιοθήκη της Ελλάδος με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης & εντάσσεται στο ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2007-2013.